Persinformatie      Recensies

Voor interviews of als u een concert wilt recenseren kunt u contact opnemen met:

Johan Kloosterboer | M 06-52 626 907 | E

Persfoto's

Er zijn een groot aantal HR foto's rechtenvrij te gebruiken, graag wel met vermelding van de eventuele fotograaf die in de bestandsnaam staat. De foto's zijn hier te bekijken en downloaden.

Persberichten/programmaboek

Hieronder staan de persberichten, programmaoverzicht, flyer en zodra mogelijk het programmaboek.

Er zijn geen gegevens in deze groep.

Berichten voor de pers

Download full article

HortusFestival presenteert Kroonjuwelen

Recent ontdekte brieven Érard-familie inspiratie voor opera Robin de Raaff

De veertiende editie van Nederlands groenste zomerfestival voor kamermuziek heeft als thema Kroonjuwelen. Het HortusEnsemble speelt hoogtepunten uit de geschiedenis van het Hortus Festival maar er zijn ook fonkelnieuwe voorstellingen, waaronder een kameropera van componist Robin de Raaff over het leven van de roemruchte familie Érard, gebaseerd op recent gevonden brieven. Het Hortus Festival omvat van 19 juli t/m 27 augustus tientallen concerten in de prachtige oranjerieën en palmenkassen van Hortus Botanicus in Amsterdam, de Oude Hortus in Utrecht, Hortus Botanicus in Leiden, Hortus Botanicus Haren en dit jaar voor eerst ook in het Belmonte Arboretum in Wageningen.

Kameropera
De kameropera La vie et mort d’Érard van Robin de Raaff is gebaseerd op het leven van de gerenommeerde familie Érard, instrumentenbouwers uit de negentiende eeuw. De opera begint op het moment dat Camille Érard door het overlijden van haar man plotseling het familiebedrijf alleen moet runnen. De opera schetst een zoektocht van een bijzondere vrouw in de dynamische negentiende eeuw. Uniek is de vondst van een verzameling van tweehonderd brieven van de familie Érard, die als inspiratiebron hebben gediend voor deze opera. De brieven werden pas vorig jaar ontdekt. Sopraan Rianne Wilbers zingt de rol van Camille Érard. Zij wordt begeleid door het DoelenEnsemble.

Le piano Carré
Pianist Maarten van Veen speelt Le piano Carré. Enkele jaren geleden vond hij op eBay een Érard tafelpiano. De Franse verkoper wilde er afstand van doen als hij er een kleine IKEA-tafel voor in de plaats kreeg. Daar hoefde Maarten niet lang over na te denken en hij liet het instrument naar Nederland komen. Na een grondige restauratie verkeert de tafelpiano nu in topconditie en maakt het instrument zijn concertdebuut op het Hortus Festival. Maarten van Veen: “Ik ga muziek maken, dat bovenal, maar ook verhalen vertellen over componisten als Mozart en Haydn.”

Kroonjuwelen
Met het thema Kroonjuwelen sluit het festival naadloos aan op het Jaar van de Botanische Tuinen. In 25 tuinen verspreid over heel Nederland opent dit voorjaar de gelijknamige tentoonstelling Kroonjuwelen. Alle ‘horti’ presenteren de meest spectaculaire en overweldigende bomen en planten uit hun collectie, met ook aandacht voor bedreigde en vergeten soorten.

Kijk voor het complete programma op de website.

Hortus Festival 2017 | Kroonjuwelen | 19 juli t/m 27 augustus 2017.

Hortus Botanicus Amsterdam, Oude Hortus Utrecht, Hortus Botanicus Leiden, Hortus Botanicus Haren en Belmonte Arboretum Wageningen. Tickets & Info: www.hortusfestival.nl

Noot voor de redactie: voor meer informatie en/of het aanvragen van een interview kunt u contact opnemen met Johan Kloosterboer van De Nieuwsmakelaar: telefoon 06-52 626 907, email .

Download full article

Programmaoverzicht Hortus Festival 2016 hier downloaden.

De flyer van het Hortus Festival 2016 hier downloaden.

Hortus Festival

Artistiek Leider: